اخبار شهرداری / شناسه خبر: 1004 / تاریخ انتشار : 1402/08/18

برگزاری نشست هم‌اندیشی معاونان شهرسازی و معماری شهرداری‌های مراکز استان ها

نشست هم‌اندیشی معاونان شهرسازی و معماری شهرداری‌های مراکز استان، با موضوع شهر هوشمند در تالار اجتماعات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در این نشست هم‌اندیشی که با توجه به نگاه ویژه وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در ادامه سلسله نشست‌های قبلی هوشمندسازی در این سازمان برگزار شد، دکترسیدسجاد انوشه معاون امورشهرداری‌ها ورئیس کمیته شهرهوشمند این سازمان ضمن مهم برشمردن حوزه شهرسازی گفت: با عنایت به اینکه بیشترین سطح تماس در خدمات اختصاصی به شهروندان درحوزه شهرسازی است،لذا این حوزه تأثیر بسیاری در نارضایتی یا افزایش رضایت مردم دارد.
 
انوشه افزود:شفافیت، مهم‌ترین اصل در حوزه شهرسازی در جهت احقاق حقوق شهروندان است. بنابراین، رفتارهای غیر منسجم و سلیقه‌ای، به واسطه هوشمندسازی در این حوزه می‌تواند کاهش یابد.
 
وی با تأکید بر ضرورت هوشمندسازی درحوزه شهرسازی،گفت: هوشمندسازی در این حوزه باعث کاهش سفرهای غیرضروری، حفظ محیط زیست، جلوگیری از هدررفت سرمایه‌های ملی و افزایش درآمد در شهرداری‌ها می‌شود، که ضرورت توجه به این حوزه را بیش از پیش کرده است
 
وی با بیان این مطلب که هدف از تشکیل این جلسه، بررسی فعالیت‌های شهرداری‌های مراکز استان در خصوص هوشمندسازی حوزه شهرسازی است،گفت:کارهای ظاهری بسیاری در حوزه شهر هوشمند صورت گرفته است اما به قلب فعالیت‌های شهرداری، یعنی حوزه شهرسازی کمتر توجه شده است.
 
 
 
رئیس کمیته شهر هوشمندخاطرنشان کرد: در ابلاغیه مصوبه هیئت وزیران، ضوابط اجرایی سامانه پنجره واحد مدیریت زمین ابلاغ شده وموضوع راه‌اندازی سامانه یکپارچه مدیریت ساخت‌وساز، به وزارت کشور تکلیف شده است. وی بر اهمیت، طراحی زیربنایی این سامانه تأکید کرد و گفت:، اهمیت این سامانه به این دلیل است که پایه و مبنای شهر هوشمند در دهه آینده است. بنابراین، ضروری است شهرهای مراکز استان، همکاری مناسبی در طراحی فرآیندها و جزئیات این سامانه داشته باشند.
وی با بیان اینکه داده‌های حوزه شهرسازی، مبنای بسیاری از تصمیم‌گیری‌های آینده است، گفت:رکن اساسی حکمرانی هوشمند، مدیریت داده و بهره‌گیری مناسب از آن است. بنابراین، طرح ویژه‌ای به منظور ایجاد Big data در حوزه شهرسازی داریم و مستلزم هم‌افزایی شهرداری‌ها است.
معاون امور شهرداری‌ها گفت: متأسفانه سامانه‌های پراکنده در حوزه شهرسازی و مونوپل کردن سامانه‌ها با برخی شرکت‌ها، موجب فساد، سوء استفاده، افزایش هزینه‌های شهرداری و مردم است و مهم‌ترین سامانه‌های شهرداری که منبع رانت اطلاعاتی در این حوزه است، به تعداد معدودی از شرکت‌ها واگذار شده، که می‌بایست این رویه تغییر پیدا کند.

اخرین اخبار
طراحی و پیاده سازی: راد وب